AÇIK-KOYU, IŞIK-GÖLGE
FOTOĞRAF VE GRAFİK
AÇIK-KOYU, IŞIK-GÖLGE
İÇİNDEKİLER
AÇIKLAMALAR........................................................................................................... ii
GİRİŞ............................................................................................................................ 1
ÖĞRENME FAALİYETİ-1............................................................................................. 3
1. AÇIK-KOYU, IŞIK-GÖLGE İLE İLGİLİ KAVRAMLAR............................................. 3
1.1. Tanımlar.............................................................................................................. 3
1.1.1. Işık-Gölge..................................................................................................... 3
1.1.2. Açık-Koyu.................................................................................................... 3
1.1.3. Ton.............................................................................................................. 4
1.1.4. Valör............................................................................................................ 5
1.1.5. Form............................................................................................................ 5
1.1.6. Kompozisyon................................................................................................ 5
1.1.7. Obje............................................................................................................. 6
1.1.8. Etüt.............................................................................................................. 6
1.2. Işık-Gölge............................................................................................................ 7
1.2.1. Doğal Işık Kaynakları (Güneş veya Ay).......................................................... 7
1.2.2. Yapay Işık Kaynakları (Elektrik ışığı, gaz
lambası, mum ışığı ve diğerleri)........ 7
1.3. Açık-Koyu........................................................................................................... 8
1.4. Plastik Sanatlarda Işık-Gölge, Açık-Koyunun
Önemi.............................................. 8
1.5. Deseni Gölgelemede Dikkat Edilecek Noktalar....................................................... 9
1.6. Ton Çubuğu....................................................................................................... 10
1.7. Hacim Etkisi Veren Yüzeyi Yapmak.................................................................... 13
1.8. Değişik Objelerin Yüzey Karakterini Yansıtacak Şekilde
Etüd Etmek.................... 15
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME.............................................................................. 18
ÖĞRENME FAALİYETİ-2........................................................................................... 22
2. AÇIK–KOYU, IŞIK-GÖLGEYE GÖRE SANAT ESERLERİ...................................... 22
2.1. Malzeme Yönünden İnceleme............................................................................. 22
2.2. Teknik Yönünden İnceleme................................................................................. 22
2.3. Konu Yönünden İnceleme................................................................................... 22
2.4. Form Yönünden İnceleme................................................................................... 23
2.5. Öz İçerik Yönünden İnceleme............................................................................. 23
UYGULAMA FAALİYETİ....................................................................................... 24
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME.............................................................................. 26
MODÜL DEĞERLENDİRME....................................................................................... 28
CEVAP ANAHTARLARI............................................................................................. 29
KAYNAKLAR............................................................................................................. 30
1.
AÇIK-KOYU,
IŞIK-GÖLGE İLE İLGİLİ
KAVRAMLAR
1.1. Tanımlar
1.1.1. Işık-Gölge
Işığın nesneler, objeler ve cisimler üzerinde yayılırken
oluşturduğu açık orta-koyu ton (degrade) değerlerine ışık-gölge diyoruz.
1.1.2. Açık-Koyu
Işık, objeyi her noktadan aynı şiddetle aydınlatmadığı
için; ışığın geliş yönüne yakın yüzeyler daha fazla ışık aldığından açık; ışığa
uzak ve arkada kalan yüzeyler daha az ışık alacağından koyu görünürler resim
dilinde buna açık-koyu denir.
Aşağıdaki birinci şekilde direkt ışığın oluşturduğu
ton kontrastları ikinci şekilde ise yaygın ışığın oluşturduğu ton kontrastları
arasındaki yumuşak ve giderek artan valör geçişleri gözlemleyiniz ( Şekil 1.2).
Direkt Işık Yaygın Işık
Şekil1.1:Işık-gölge
Şekil 1.1:Açık-koyu
1.1.3. Ton
TON: Objelerin ışıklı (aydınlık) kısımları ile gölgeli (karanlık) kısımları arasında kalan kısımları hassas bir geçişle birbirine bağlayan orta ton değerlerinin
hepsine birden ton denir. Aynı rengin en açık ton değerinden, en koyu ton değerine
hassas geçiş sağlayarak götürme işine renk valörü denir.
Şekil1.3:
Ton dereceleri
Renk tonu
yukarıdaki objelerde görüldüğü gibi ışığın obje üzerindeki dağılımıyla oluşan
bir dizi açık tonların gittikçe koyulaşan koyu bölgeler sayesinde oluşturulur
1.1.4. Valör
Herhangi bir rengin en açık tonuyla en koyu tonu
arasındaki bütün ton değerlerini kapsayan ton çubuğuna valör denir. tonun göreceli şiddeti Bir tondaki ışık-gölgelerin
derecesinin getirdiği fark, renklerin içlerindeki siyah ve beyaz ile
ilgilerinden doğan açık-koyu farklarına, değerlerine renklerin valörleri denir.
1.1.5. Form
Biçim, çizgi, renk ve açık-koyudan oluşmuş
yüzeydir. Bunların hepsi bir biçim üzerinde bulunabilir veya bazıları
bulunmayabilir. Form çeşitleri sınırsızdır. Simetrik, asimetrik, organik
inorganik, kübik, doğal, yapay, durgun veya dinamik görünümler gösterir.
1.1.6. Kompozisyon
Kompozisyon farklılıklar gösteren kavramsal ve
görsel elemanların (nokta, çizgi, renk, doku, boyut, biçim, yüzey) bir bütün
içerisinde estetik bir ilişkiyle denge oluşturmaya yönelik davranışlar ve
faaliyetlerdir.
(A)
(B)
Resim
1.1: Kompozisyon
Kompozisyonda en önemli ilke, her şeyin bütüne ait
ve uygun olması, hiçbir öğenin birbirine yabancı ve uygunsuz olmamasıdır. Yani
bütünlüktür, bütünlük için de çeşitliliktir.
1.1.7. Obje
Eni, boyu, yüksekliği olan, uzay boşluğunda bir yer
işgal eden ve hacmi bulunan her nesneye obje adı verilir. Görsel sanatlar alanında
ise obje; seçilen nesnenin ortaya çıkan görüntüsüne verilen isimdir.
1.1.8. Etüt
İnceleme, araştırma anlamına gelir. Örneğin, bir
objenin etüdü demek o objenin görünen tüm özelliklerinin (biçim, yüzey, doku,
renk, hacim vb.) ayrıntılı olarak birebir orijinale uygun olarak kâğıt, tuval,
kil vb. üzerine aktarılmasıdır.
1.2. Işık-Gölge
Bir modelin tasarımında ve uygulamasında ana
faktörlerden biri ışıktır. Modelin aldığı ışık bize onun düz, kıvrımlı,
küresel, içbükey ya da başka bir formda olup olmadığını gösterir. Form ve rengi
ışık-gölgenin var ettiği etkiler sayesinde görüp algılarız.
Çizim ya
da resim sanatında kullanabileceğimiz 2 çeşit ışık kaynağı vardır.
Resim
1.2: Işık-gölge
1.2.1. Doğal Işık Kaynakları (Güneş veya Ay)
Doğal ışık paralel çizgiler halinde yayılır; yapay ışık
merkezden çevreye doğru radyal olarak yayılır. Bu nedenle düşen gölgenin biçimi
ışık kaynağının doğal ya da yapay oluşuna göre değişir.
1.2.2. Yapay Işık Kaynakları (Elektrik ışığı, gaz lambası, mum ışığı ve
diğerleri)
Bu ışık kaynakları tek başına ya da birlikte kullanılabilir.
Birlikte kullanımda model hem temel ışık kaynağı hem de başka bir tamamlayıcı
(komplemanter) ışık kaynağı tarafından aydınlatılır.
Örneğin; modellerimizi pencere kenarına yerleştirirsek
burada güneş ışığını (temel ışık) direkt olarak alacaktır. Daha sonra yansıtıcı
levha ya da elektrik ışığı (tamamlayıcı ışık) kullanarak gölgeli kısımları yumuşatabiliriz.
1.3. Açık-Koyu
Işık, varlıkların her tarafını aynı ölçüde aydınlatmadığı
için açık-koyu farkları meydana gelir. Örneğin aynı renkte olan bir eşyaya baktığımızda,
ışığın geldiği yönde olan kısımların açık ve parlak olduğunu; gölgede kalan kısımların
ise koyu ve sönük olduğunu görürüz. Açık koyu ile ışık gölge terimlerini
birbirine karıştırmamak gerekir.
Açık-koyu, bir rengin ışıktan gölgeye geçerken aldığı
ton dereceleridir (Valör). Yani herhangi bir rengin, ışıkta ne derece açık
tonda ya da gölgede ne kadar koyu gözükeceği durumudur. Hâlbuki ışık-gölge,
renkli resimde, soğuk ve sıcak renklerin kullanışı ile sıkı sıkıya ilgilidir.
Örneğin ışıklar sarı ve turuncu, gölgeler ise koyu mavi ve mor renklerle anlatılır.
Bir rengi ışıklı göstermek için, beyazla açmak yerine, sarı ya da turuncu
renkleri karıştırmak gerekir. Gölgede göstermek için de, mavi ya da mor
renklerle karıştırılmalıdır.
1.4. Plastik Sanatlarda Işık-Gölge, Açık-Koyunun Önemi
Işık-gölge, açık–koyu kontrastları (Zıtlıklar) ve
ara değerleri resimde iki boyutlu yüzey üzerinde üç boyutluluğu (Hacimsellik)
ve derinliği göstermeğe yarar. Bunlardan yararlanılarak yapılan çalışma objenin
hacmini, objeler arasındaki uzaklığı ve diğer özellikleri mükemmel bir şekilde
algılamamızı sağlar. Kullanılan malzeme ve teknikler resim sanatında ışık-gölge
değerlerini ortaya çıkarır.
Heykelde ise heykeltıraş doğal ve yapay ışığı
heykel üzerindeki etkisini düşünerek, heykeldeki girinti ve çıkıntıları
planlar. Heykel üzerine yansıyan ışığın şiddeti izleyenler üzerinde farklı
etkiler yaratır.
Mimaride
estetik kaygıların yanı sıra doğal ve yapay ışığın etkisi dikkate alınır.
Mimari yapıda dış formların planlaması yapılırken; kapı, pencere, çatı,
girinti, çıkıntılar, süsleme unsurları üzerindeki ışığın bıraktığı açık-koyu ve
ara değerleri önem taşır.
Resim1.3:
Büstün farklı yönden gelen ışık altında görünüşü
1.5. Deseni Gölgelemede Dikkat Edilecek Noktalar
Betimlemeye (Tasvir) yönelik resimlerde, ışık-gölge
tekniği üç boyutluluğu göstermeyi sağlar. Işık–gölge ile modelin hacim ve
derinliği daha belirgin hale gelir. Hazırlanan bir kompozisyonu çizerken,
gölgelemede dikkat edilmesi gereken noktalar şunlardır:
Ø
Çizim süresince sabit bir noktadan bakınız.
Ø
Model üstüne düşen ışığın geliş yönüne dikkat
ediniz.
Ø
Işık modelin her yanını aynı
derecede aydınlatmadığı için, ışık alan kısımlar daha aydınlık, ışık almayan kısımların
gölgede kaldığı görülecektir.
Ø
Işık yönüne göre modelde açık-koyu
değerleri ve çok sayıda ara değerler vardır. Bu değerler çoğaldıkça model o
denli hacim kazanır.
Ø
Deseni gölgelerken en açık ton değerinden
başlayarak en koyu ton değerine doğru gidiniz.
1.6. Ton Çubuğu
Bir rengin en açık ton değerinden
en koyu ton değerine götürülürken meydana gelen renk valörüne ton çubuğu denir.
Açıktan koyuya derecelendirilen griler skalası, olarak da tanımlanabilir.
Şekil
1.3:Ton Çubuğu
Kullanılacak Araç Gereçler
Ø
Resim kağıdı (25x 35)
Ø
Resim kalemi (2B- 3B)
Ø
Hamur silgi
Ø
Cetvel
Aşağıdaki
işlemleri tamamladığınızda ton çubuğunu yapmış olacaksınız.
1. Ton çubuğu çalışmasında kullanılacak araç ve
gereçleri temin ediniz.
2. Kağıdınızı enine
tutarak 4.5 cm genişliğinde 29 cm uzunluğunda bir dikdörtgen çiziniz.
Şekil 1.4
3. Dikdörtgeninizi 2,5 cm lik 9 eşit parçaya, aralarında
0,5 mm lik boşluk bırakarak bölünüz
Şekil 1.5
4. Ton Çubuğunun ilk kutusunu kullandığınız kalemin en
koyu derecesini ortaya çıkaracak şekilde
aynı yönde ve kaynaştırarak, taşmayacak şekilde karalayınız
5. Ton çubuğunun diğer kutularında, kullandığınız kalemin koyuluk
derecesini hafifleterek 9. Kutuda en
açık değeri elde edecek şekilde ara değerleri oluşturunuz.
6. Çalışma
süresince ton değerlerinizi karşılaştırın ve aynı değeri tekrarlayınız.
7. Ton çubuğunuz
bitti ise kağıt ölçüsünde mukavva kesiniz.
8.
Ton çubuğunuzu mukavvaya yapıştırınız
ve üstünü jelatin ile kaplayınız. Uygulama sırasında sorun ile karşılaşırsanız
öğretmeninizden yardım alınız.
1.7. Hacim Etkisi Veren Yüzeyi Yapmak
UYGULAMA FAALİYETİ-2
Şekil 1.6
Kullanılacak Araç Gereçler
Ø
Resim kağıdı (25 x 35)
Ø
Resim kalemi (2B,3B ……)
Ø
Hamur silgi
Ø
Cetvel pergel
Aşağıdaki
işlemleri tamamladığınızda hacim etkisi veren yüzeyi yapmış olacaksınız.
1. Hacim etkisi veren yüzey çalışmasında kullanılacak
araç ve gereçleri temin ediniz.
2. Kağıdınızı boyuna tutarak
geometrik formlardan daire, koni, silindir çiziniz (Dairenin yarıçapı 5 cm, koninin yüksekliği 10
cm silindirin yüksekliği 10 cm , genişliği 7 cm olacaktır).
Şekil
1.7: Kağıt düzeni
3. Açık –
koyu, ışık – gölge uygulamasına başlamadan önce ışığın geliş yönünü
belirleyiniz.
4. Geometrik
formu yapısına uygun, hacim etkisi verecek çizgiler kullanınız.
Silindir objeler çizerken çizgileriniz dairesel
yönlü olmalıdır. Küresel formlar çizerken küresel yönlü olmalıdır.
5. Işığın geliş yönüne göre çizgilerinizin açık-koyu değerlerine dikkat ediniz.
Işığın geliş yönüne göre ton çubuğundaki
değerleri dikkate alınız; ışık alan bölgelerde çizgi rengi daha açık, gölgede
kalan bölgelerde çizgi rengi daha koyu olmalıdır.
6. Hacim
etkisi veren yüzey düzenleme çalışmanız bitti ise kağıt ölçüsünde mukavva
kesiniz
7. Çalışmanızı
mukavvaya yapıştırınız ve üzerini jelatin ile kaplayınız.
ÖNERİ: Işığın geliş yönünü değiştirerek uygulamalar
yapabilirsiniz. Uygulama sırasında sorun ile karşılaşırsanız öğretmeninizden
yardım alınız.
1.8. Değişik Objelerin Yüzey Karakterini Yansıtacak Şekilde Etüd
Etmek
UYGULAMA FAALİYETİ-3
Şekil 1.8

Kullanılacak Araç Gereçler
Ø
Resim kağıdı (25 x 35)
Ø
Resim kalemi (2B,3B ……)
Ø
Hamur silgi
Ø
Cetvel pergel
Aşağıdaki işlemleri tamamladığınızda objelerin
yüzey karakterini yansıtacak uygulamayı yapmış
olacaksınız.
1. Kullanılacak araç ve gereçleri temin ediniz
Atölye
önlüğünüzü giyiniz.
2. Objeyi bir zemin üzerine yerleştiriniz.
3. Kâğıdınızı yatay tutunuz.
Objeyi dikkatle gözlemleyerek, resim kaleminizle bastırmadan dış hatlarını
kâğıda çiziniz.( Şekil
3.7 ).
Şekil 1.9
4. Kaleminizi
biraz yan tutarak yumuşak gölgeleme yapınız.
5. Gölgeleme
yaparken çizgilerin yumuşak ve dairesel olmasına dikkat ediniz.
Işığın
geldiği bölgeyi mümkün olduğunca açık bırakınız
Şekil
1.10.
7. Işık-gölgeli,
açık-koyulu alanları belirginleştiriniz (Bakınız Şekil 1.10 ).
8. Son
olarak objenin en koyu kısmını dış kenar çizgisini koyulaştırın
(Bakınız Şekil
1.11).
Şekil 1.11
Farklı ışık değerleri ile objeler çizin Bu alıştırmalar sizin obje ile ışık-gölge
arasındaki ilişkileri
anlamanızı kolaylaştırır.
Uygulama
sırasında sorun ile karşılaşırsanız öğretmeninizden yardım alınız.
2. AÇIK–KOYU, IŞIK-GÖLGEYE GÖRE
SANAT ESERLERİ
2.1. Malzeme Yönünden İnceleme
Açık-koyu, ışık-gölge çalışmalarında çeşitli
malzemeler kullanılarak farklı etkiler yaratılır. Çizme ve boyama olarak kalem
türleri (kurşun kalem, fırça, boya kalemleri vb.) mürekkep, sulu boya, guaj
boya, yüzey olarak kâğıt, karton, mukavva, tuval, kumaş vb. araç gereçler
kullanılır.
2.2. Teknik Yönünden İnceleme
Farklı malzemelerle, malzemenin özelliğine göre
farklı teknikler kullanılır. Kurşun kalem, pastel boya, sulu boya guaj boya, yağlı
boya teknikleri gibi ışık-gölgeci teknikte hangi malzeme kullanılırsa kullanılsın
ışık alan yerler ışık derecesine göre açık ve ara değerle, ışık almayan kısımlarda
koyu değerlerle verilir.
2.3. Konu Yönünden İnceleme
Anlatılmak istenen düşünce ve şekiller ne olursa
olsun her tür resimde açık-koyu, orta değerler mevcuttur. Işık-gölge tekniği doğal
yada yapay ışık kaynağına göre doğadan veya betimlemeye dayalı resimlerde
kullanılır.
Soyut resimde doğal ya da yapay ışık kaynağı olmaksızın
açık-koyu orta tonlar kullanılarak anlatılmak istenen konu anlatılır.
2.4. Form Yönünden İnceleme
Doğada var olan üç boyutlu formların resmini
yaparken o formların boyutlu olarak algılanmasını sağlamak için ışık-gölge, açık-koyu
ve orta değerlerden yararlanırız. Form üstüne yansıyan ışığın dağılışı ne kadar
doğru kullanılırsa o formun üç boyutlu yapısının ve derinlik etkisinin o kadar
gerçekçi olarak algılanmasını sağlayabiliriz.
2.5. Öz İçerik Yönünden İnceleme
Sanat eseri incelenirken biçim ve öz-içerik yönleri
ile ele alınır. Biçim sanat eserinin görünen, algılanan dış gerçekliğidir.
Sanat eserinin ön yapısıdır. Öz-içerik ise biçimin iletmeye çalıştığı anlamdır.
Sanat eserinin arka yapısıdır. İki veya üç boyutlu tasarımlarda ışık-gölge, açık-koyu
değerlerin etkili kullanımıyla güçlü anlatımlara ulaşabilir.
UYGULAMA
FAALİYETİ
Resim
1.4: Sanat Eseri ( Dans dersi Edgar DEGAS 1873-76)
Kullanılacak Araç ve Gereçler
Ø
Sanat ile ilgili basılı ve görsel kaynaklar
Ø
Müzeler, saraylar
Ø
Üniversiteler
Açık-koyu,
ışık-gölgeye göre sanat eseri araştırması yapınız, veri toplayınız.
Aşağıdaki
işlemleri tamamladığınızda bir sanat eserini incelemiş olacaksınız.
1. Malzeme
yönünden inceleyiniz; eserde yüzey olarak kullanılan kâğıt, karton, mukavva, tuval, kumaş vb. malzemeyi tespit
ediniz.
Çizim ve boyamada; kalem türleri (kurşun kalem fırça,
boya kalemleri vb) mürekkep, sulu boya guaj boya,yağlı boya vb.
2. Teknik
yönünden (Karakalem, sulu boya guaj boya,yağlı boya vb.) inceleyiniz; eserde
kullanılan tekniği
tespit ediniz.
Işık alan yerler ışık derecesine göre açık ve ara
değerler ile, ışık almayan kısımlarda koyu değerlerle verilir.
3. Konu
yönünden ( Doğa, iç mekân (enteriyör), betimlemeye (Tasvir) dayalı, soyut vb. ) inceleyiniz; eserin konusunu
belirleyiniz.
Işık
kaynaklarına dikkat ediniz.
4. Form
biçim yönünden inceleyiniz; eserdeki açık-koyu, ışık-gölge ile algılanan üç boyutlu formları tespit ediniz.
Formlardaki üç boyutlu derinlik etkisine ve forma
yansıyan ışığın dağılımına dikkat ediniz.
5. Öz-içerik
yönünden inceleyiniz; eserde sanatçının anlatmak istediği düşünceyi kendinize göre
yorumlayınız.
Öz, biçimin iletmeye çalıştığı anlamdır. Öz, iki
yada üç boyutlu tasarımlarda,
açık-koyu,
ışık-gölge değerlerinin etkili kullanımıdır.
6. İncelemelerinizi sunum dosyası haline getiriniz. temiz ve
düzenli olunuz
Sunum
dosyasında estetik bakış açısına dikkat ediniz.
KAYNAKLAR
Ø
FRANS Gene, Art
of Pencil Drawing, USA.
Ø
PARROMON Jose M., Işık ve Gölge, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1997
Ø
PARROMON Jose M., Çizim ve Resim Sanatı, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1995
Ø
Yard. Doç. Dr. BALCI BAYTEKİN
Yusuf, Dr. Nuran, SAY Temel Sanat Eğitimi YA-PA Yayınları, İstanbul, 2003
Ø
KILIÇKAN Hüseyin, Okullarda Resim, Fil Yayınevi, İstanbul, 1999
Ø
TEPECİK Adnan, Desen,
YA-PA Yayınevi, Ankara, 2003
Ø
WİSE Morrell, Colored
Pencils, USA
Ø
www.hayalperest.com
Yorumlar
Yorum Gönder